Interviewseries | Persberichten | Workshops | brainstormsessies

Bedrijfsjournalistiek

Door mijn jarenlange ervaring als journalist weet ik als geen ander hoe journalisten te werk gaan en hoe er op televisie-, radio- en krantenredacties wordt gedacht. Die ervaring gebruik ik dan ook om ondernemers en bedrijven te helpen om hun verhaal op een toegankelijke en aansprekende manier met de buitenwereld te delen. Bijvoorbeeld op hun bedrijfswebsite, via een serie artikelen, of door middel van een persbericht. Dat doe ik alleen als de opdracht verenigbaar is mijn journalistieke werk, iets wat ik altijd vooraf afweeg, en zo nodig bespreek. Hieronder vind je enkele voorbeelden van de werkzaamheden waar ik het vaakst voor wordt gevraagd. Iets anders in gedachten? Leuk! Ik zoek graag samen naar de vorm die het beste past bij jouw verzoek.

Interviewserie

Persberichten 

Een mooie manier om je als bedrijf te profileren en je zichtbaarheid te verhogen, is een interviewserie, bijvoorbeeld met inspiratoren of experts uit jouw werkveld. Voor digitaal ontwerpbureau Hike One interviewde ik bijvoorbeeld innovatiemanagers uit heel Nederland, om grip te krijgen op de vraag wat het werk van een innovatiemanager vandaag de dag eigenlijk inhoudt. Het gaf Hike One op een originele manier meer zichtbaarheid wat onder meer leidde tot interessante nieuwe samenwerkingen. 

Het schrijven van een goed persbericht is een kunst. Hoe bepaal je wat nieuws is, naar welke journalisten stuur je het bericht, en hoe zorg je dat het gelezen wordt? Ik heb inmiddels tientallen ondernemers geholpen met het schrijven van een toegankelijk en goed leesbaar persbericht over uiteenlopende onderwerpen, waarbij ik, indien gewenst, advies geef over hoe je de kans verhoogt dat media je bericht oppikken. 

Workshop persberichten 
schrijven

 Brainstormsessie(s)

Je kunt het schrijven van je persberichten uitbesteden, maar het heeft voordelen als je het zelf kan. Daarom geef ik regelmatig (online) workshops over het schrijven van een goed persbericht. Die begint altijd met een persoonlijke biecht: zelf lees ik 9 van de 10 persberichten die ik ontvang niet. Van mijn collega’s weet ik dat ik daarin geen uitzondering ben. In mijn workshop leer ik je – en zo je wilt óók je collega’s – hoe jouw persbericht niet in de prullenbak belandt, en hoe je journalisten overtuigt van je verhaal. 

Soms is er meer nodig om tot een goede tekst te komen. Bijvoorbeeld als je organisatie een nieuw verhaal nodig heeft en je graag wilt dat het hele team daarover meedenkt. Of als je bent vastgelopen met een (schrijf)project. In zulke gevallen ben ik regelmatig een creatieve meedenker en organiseer ik, in nauw overleg, een of meer wervelende brainstormsessie(s). Tijdens zo’n sessie stel ik een heleboel vragen en bedenken jullie samen de antwoorden. Ik ga naar huis met een berg post-its en energie, en kom daarna terug met sprankelende nieuwe teksten die iedereen tot en met het laatste woord wil lezen. 

Een selectie van opdrachtgevers met wie ik fijn samenwerk(te)